35.000 euro subsidie voor Liers Lokaal Flankerend Onderwijsbeleid

Vlaams Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke ( sp.a)  keurde het subsidiedossier (PLUK – Preventie Lierse 

Uitval en Kleuterparticipatie ) ter waarde van 35.000 euro  goed dat de stad Lier begin 2008 heeft ingediend voor het Lokaal Flankerend Onderwijsbeleid. Met deze middelen wil schepen van Onderwijs Els Van Weert (Lier Leeft/VlaamsProgressieven) in Lier bouwen aan een volwaardig spijbelbeleid en aan een beleid dat het aantal kleuters in de scholen verhoogt. 

Schepen Els Van Weert besloot dit subsidiedossier bij de Vlaamse overheid in te dienen na overleg met de Lierse scholen. Meer nog dan vroeger is bij directies, leerkrachten en de overheid  het besef gegroeid dat de oorzaak van spijbelen, van geweld op school en van ander normoverschrijdend gedrag al vroeg in de schoolloopbaan aangepakt moet worden. En daar zijn de middelen van de Vlaamse overheid heel geschikt voor. 

Lier telt meer dan 8000 leerlingen in het leerplichtonderwijs waarvan één op de vijf vanuit zijn of haar familiale of sociale achtergrond bedreigd is in zijn onderwijskansen.

Onderwijsinstellingen worden dan ook regelmatig geconfronteerd met problematisch en normoverschrijdend gedrag bij jongeren. Ondanks de vele grote inspanningen zijn directies en leerkrachten niet altijd even goed gewapend om deze problematiek aan te pakken.

Omdat de stad ten aanzien van alle onderwijsinstellingen hierin een ondersteunende rol wil spelen heeft ze niet alleen dit dossier ingediend, maar ook nog eens 10.000 euro uitgetrokken als eigen inbreng in het verhaal. 

Het Lokaal Flankerend Onderwijsbeleid is een geïntegreerd beleid dat in samenwerking met alle actoren (scholen, CLB, OCMW, politie, Kind en Gezin, ….) de krachten wil bundelen om samen hardnekkige onderwijsproblemen aan te pakken en te streven naar gelijke onderwijskansen voor iedereen.

Voor de concrete begeleiding van scholen en leerkrachten wordt er samengewerkt met Arktos: een organisatie die heel wat expertise heeft opgebouwd in het omgaan met probleemgedrag bij maatschappelijk kwetsbare jongeren die het niet al te nauw nemen met bepaalde sociale regels. Een deeltijds medewerker zal in Lier mee instaan voor de ondersteuning en opleiding van de begeleiders met als doel de jongeren opnieuw hun plaats te laten vinden op school.

Maar omdat preventie nog altijd te verkiezen is boven remediëring concentreren we ons daarnaast ook op kleuterparticipatie, die uitgerekend bij de meest kwetsbare groepen vaak erg laag ligt. Door kleuterparticipatie aan te moedigen en problematisch gedrag in een zeer vroeg stadium aan te pakken willen we spijbelen, ongekwalificeerde uitstroom en schooluitval in het secundaire onderwijs verminderen

Scholen worden dus gecoacht om van in de kleuterschool tot op het einde van het secundaire onderwijs preventief en flankerend te werken om voor alle leerlingen de meest succesvolle schoolloopbaan mogelijk te maken.

 

Advertenties

Tags: ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: